16 Haziran 2023 Cuma

2- Fortuna

Yıllar sonra okuyup da beni olumsuz anlamda şaşırtmamış tek kitap Karamazov Kardeşler olabilir. Parça parça, belirli bölümleri sıklıkla okuduğum bu kitabı baştan sonra tekrar okumak fikri epeydir aklımdaydı. Başardım. Ve katlanan hayranlığımı, ilgimi çeken yeni noktaları, unuttuğum bazı karakterleri yeniden hatırlamamı heyecanla deneyimledim. Muhteşem kere muhteşem olan bu roman, elbette sadece roman olmayan bu roman, yazım tarihinin en büyük birinci değilse bile en azından ikinci kitabıdır. Yazarın iddiasının aksine başkahramanı da Aleksey Karamazov değil, kuşkusuz İvan Karamazov’dur.

 ***

Fortuna ise Roma mitolojisindeki şans tanrıçasıdır. Tasvirlerinde gözleri kapalı genellikle, ben bunu adalet temsili gibi, herkese eşit şans ya da şanssızlık gibi yorumlamayı tercih ediyorum. Şans ya da şanssızlığın sizi şans eseri bulması gibi.

Bir Yunan şarkısında geçen fortuna kelimesinin anlamını talih, kader olarak bulmuştum o zamanlar. Şarkının anlamı derinleşmişti içimde. Bir yandan da fırtına anlamı çıkmıştı karşıma. düşünsenize, şans, talih, kader ve fırtına. nasıl bir uyum! birbirinin ardına saklanmış gizil anlamlar gibi. 

Hayatta talih, şans, kader, kısmet ne kadar etkili hiç emin değilim. Bazı şeylerin varlığını sürdürmesi belirsizliğinden kaynaklanıyor olabilir. Bu da öyle. Benim içinden çıkamadığım sorunlar, çözemediğim problemler belki çoğunlukla benim dışımda bir iradenin etkisi altındadır. Belki de kendimi o kadar çok yıpratmamam lazımdır. Bilemeyiz ki…

Şarkıyı bu beyefendiden seviyorum ve YouTube'da bulamadığımdan bizi Spotify'la baş başa bırakıyorum. 

 ***

Birkaç gündür servisle eve dönerken trafikteki araçların içlerine bakıyorum. Kendi kendine dans edenler, konuşanlar, eliyle tuttuğu ritme bakılırsa Türk Sanat Müziği dinleyenler, göbeği emniyet kemerine isyan edenler, dışarıyı seyredenler… Tüm bu gördüklerimi kaydetme isteği uyandı içimde. Sonra hepsini birleştirip bir kısa film gibi kurgulamak. Ne hoş olurdu.

 

 

6 yorum:

  1. Müzik sonrası cümlelerden ve gözlemlerden hareketle diyorum ki milletçe umudu kesmiş ve koyvermişiz:)

    Kısa film fikri süpermiş, bir dahakine affetme bence:)

    YanıtlaSil
  2. Son paragraftaki fikir bence çok iyi:)

    YanıtlaSil
  3. Youtube' da buluverdim şarkıyı, öncelikle onu ekleyeyim.
    https://www.youtube.com/watch?v=AA7eXYPCgAw
    Hani bazen bir kitap okuruz, bir film izleriz, bir müzik dinleriz de o zamana kadar alfabenin her harfini deneyip bir türlü içimize çöreklenmiş duyguları tam olarak ifade edememişken, o anda küt diye kalıveririz ve her şey söylemek istediğimizin ifadesidir ya, işte senin yazılarını okurken aynen bu tariflediğim gibi oluyorum. <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazdıkların burnumun direğini sızlattı. Burayı bir şekilde bırakmayışımın sebebi kişisel tarihimin kaydını ucundan kenarından tutmak ama böyle bir geri dönüş almak paha biçilemez. Çok teşekkür ederim

      Sil